Categorieën
De Stentor Interviews Journalistiek

Spelende robot

[h5]Artikel fesivalkrant Deventer Op Stelten[/h5]

Deventer – Het moest een grote, spelende robot worden die reageert op mensen in het publiek. Een kind van een jaar of vier, had kunstenaar Freerk Wieringa (33)in gedachte, die ook boos en agressief kan doen als je langsloopt. Na een jaar bouwen presenteert Wieringa tijdens Op Stelten zijn 3 meter hoge Machina Ludens in de Bergkerk. Onder het gesmede metalen hoofd wordt de techniek van de robot goed zichtbaar. ‘Als je dat wegstopt kan niemand meer zien hoe het werkt en dat is jammer want ik heb het beste van het beste erin gestopt.’

In de Machina Ludens reageren vijftien computergestuurde motoren ‘realtime’ op een lasersensor. De kunstmatige intelligentie zorgt voor veertien afzonderlijke bewegingen. Als resultaat reageert de robot op bewegingen en reacties uit het publiek; het lijkt alsof hij zelf denkt, handelt en praat. Naast hem zit een klein robotje met wie de Machina steeds in gesprek is. ‘Die kleine is veel slimmer en die tegenstrijdigheid zoek ik op, het contrast in hun karakters.’

Wieringa begon beelden van metaal te maken tijdens zijn opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. ´Dit geweldige materiaal is technisch, abstract en je kunt er van alles mee: verroesten, verchromen, smeden, vernikkelen… In het begin wilde ik het mijn wil op leggen en stond ik er uren bruut op te rammen. Ik vond het prettig dat het materiaal zo hard en zwaar was. Toen ik voor het eerst twee platen aan elkaar laste, ging bij mij een lampje branden. Ik zag direct beelden van wel zes meter hoog voor me.´ 

En die maakt Wieringa. Hij exposeert en verkoopt ze al tijdens het derde jaar van zijn studie. ´Daar kocht ik nog meer gereedschap en materiaal van.´ Op zoek naar vernieuwing ontstaat zijn eerste bewegende beeld van een auto. Daarna  volgen een pony, een hond en een reusachtig hand waarvan de vingers echte heen en weer kunnen wiebelen. ´Een beeld dat beweegt trekt veel mensen en dat wil ik graag.´ Voor de bewegingen van de Machina Ludens maakt de kunstenaar gebruik van geavanceerde software. ´Dat is te specialistisch voor mij, dat doet een programmeur.´

In de Bergkerk blijft de kunstenaar bij zijn Machina in de buurt. ‘De reacties van het publiek zijn voor mij de belangrijkste feedback, ik leer veel van toeschouwers. Hoe wordt er gereageerd, waar blijven ze aan hangen? Kunst is voor mij communicatie.’