Categorieën
De Stentor Interviews Journalistiek

Een mooi draadje moet je voelen

Voorst – Het hek voor de winkel van Voskamp Textiel in Voorst is strak omkleed met een bontgekleurd wildbreiwerk. Binnen lijkt het of de tijd heeft stilgestaan. Strakke stapels rompertjes en onderbroeken, rekken met damesnachtkleding en bollen breiwol in vakken, gesorteerd per soort. Eigenaar Albertine Voskamp: ,,Het bedrijf is met de tijd meegegaan maar de nostalgische sfeer in de winkel houden we. Die hoort bij onze producten en bij onze klanten.’’ De winkel in textiel en handwerkartikelen bestaat deze week vijftig jaar.

Vader en moeder Voskamp begonnen in 1962 met het breien van truien en vesten op bestelling. Ze werkten thuis op een breimachine in de voorkamer. Twee jaar later opende het echtpaar de winkel in babykleding en huishoudtextiel aan de Rijksstraatweg. In 1982 neemt dochter Albertine op haar tweeëntwintigste de zaak over. ,,Een ondernemingsplan was er toen niet maar op de Textielschool in Enschede had ik alles over textiel geleerd, van katoenplant tot T-shirt. Geweldig wat je allemaal met een draadje kunt doen.” Het karakter van de winkel blijft in de loop van de jaren behouden. Voskamp: ,,We hebben nog steeds hetzelfde basisassortiment maar de accenten wisselen met de mode mee. In de jaren negentig maakten mensen zelf kleding en verkochten we veel stoffen. Nu is breien weer helemaal in en hebben we ons daarin gespecialiseerd. Mensen komen uit verschillende delen van het land naar ‘dat wolwinkeltje in Voorst’ omdat ze het materiaal willen voelen. “
In het souterrain biedt de winkel onderdak aan het kledingherstelatelier van zus Antoinette. Die combinatie werkt uitstekend en de zussen timmeren graag samen aan de weg. ,, In oktober starten de breiworkshops en afgelopen weekend hebben we onze nieuwe breimodellen gepresenteerd op de najaarsmarkt in het dorp. Daarmee trekken we ook jongeren die van handwerken houden.”
De economische recessie heeft weinig grip op de dorpswinkel. ,,Onze vaste klanten kopen hier vertrouwd, wat ze gewend zijn. Daarnaast komen er steeds nieuwe klanten bij, vaak door mond-op-mond reclame of omdat ze langs de winkel rijden. Mensen vinden hier altijd iets wat ze leuk vinden. En daarbij, crisis of niet, iedereen heeft sokken nodig.”
Voskamp viert het jubileum met een open atelier en een brei-etalage vol kant-en- klaar modellen, ,,zodat mensen kunnen zien wat je met een bolletje wol kunt doen.”