Blog

Floaten: drijvend beter worden

Artikel in bijlage Zorg en Welzijn van De Stentor

Van de 20.000 floatcabines die Europa rijk is, staan er sinds kort twee in Deventer. Emotioneel lichaamswerker Michiel Bruintjes (1956) bracht ze naar de multifunctionele ruimte voor lichaamswerk in de Walstraat. Floaten is drijven op water van 35,5 graden waarin 350 kilo bitterzout is opgelost. Naast het bitterzout zorgt de combinatie van warmte, stilte en gewichtsloosheid voor snelle en heel diepe ontspanning. Er gebeurt van alles in je hersenen waardoor weerstand en herstelvermogen verbeteren. Bruintjes: ‘Daarnaast is het vooral heel lekker om te doen.’

Bruintjes begon eind jaren negentig zelf met het ontwerpen en bouwen van floatcabines en richtte Koanfloat Amsterdam op. Hij verbaast zich over de geringe belangstelling in Nederland voor de drijfcabines. ‘Onderzoek wijst uit dat floaten tal van positieve effecten heeft. Dat gaat van slaapstoornissen tot reuma en van lage rugpijn en migraine tot burn-out. Iets minder dan de helft van de mensen komt hier vanwege zo’n aandoening . We bekijken de aanpak en frequentie per persoon. De andere helft van de mensen komt voor de ontspanning en het plezier.’
In de schemerig verlichte kamer laat Bruintjes het paarse deksel van de floatcabine hydraulisch omhoog gaan, als een oester die zijn schelp opent. Binnenin het bad glinstert een zacht blauwe gloed. ‘Mensen bedienen van binnenuit deksel en het licht, de muziek zetten wij na vijf minuten uit. Het is de bedoeling dat je alle prikkels buitensluit en dan een half uur tot een uur gewichtsloos op het water drijft. Zo kom je pas echt tot rust en zonder dat je er iets voor hoeft te doen.’

Internationaal worden de baden inmiddels breed door sporters omarmd. Zo nam de Australische ploeg zelfs cabines mee naar de Olympische spelen. Het helpt bij een snelle revalidatie en opbouw van de spieren. Bruintjes kent nog een toepassing. ‘Artiesten en muzikanten kunnen een uur geconcentreerd naar muziek luisteren. Door die mentale herhaling tijdens volledig ontspanning kunnen zij hun focus bij uitvoeringen beter maken.’

Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van floaten. Wetenschappers, schrijvers en therapeuten zijn van mening dat het prikkelvrij drijven een positief effect heeft op veel gebieden zoals pijnbestrijding, slaapproblemen, burn-out en stress. Tijdens een onderzoek in 2011 gaven fibromyalgie patiënten aan 33% minder spierspanning te ervaren, 33% minder pijn te ervaren en 30% meer ontspannen te zijn dan voor het floaten. De effecten blijken bovendien een aantal dagen voort te duren.  Verder verbetert floaten sportprestaties en helpt het als je gebrek aan slaap hebt.

Kader

Hoe werkt floaten?

Floaten staat officieel bekend als Floatation Restricted Environmental Stimulation Therapy (REST). De Amerikaanse neurofysioloog dr. John Lilly ontwikkelde het eerste model in 1950. Dat was een duikersklok; een horizontale, houten cabine waarin de floater een masker met luchtslangen droeg en onder water ging. Lilly zocht naar manieren om prikkels te verminderen waardoor mensen in een bijzondere bewustzijnstoestand (Altered State of Consciousness – ASC)  terecht kwamen: dagdromen of mediteren.

Door floaten komt het brein in een toestand van ontspannen alertheid. De hersenactiviteit wordt verlaagd naar de thetafase die normaliter alleen tijdens het slapen wordt bereikt. In deze fase verkeert men in de droomslaap ofwel REM (Rapid Eye Movement) en worden emoties verwerkt, stress gereduceerd, creativiteit verhoogd en de fantasie geprikkeld.
Tijdens het floaten dalen ademhalingsritme, hartslag, bloeddruk en spierspanning. De productie van stresshormonen neemt af bloeddoorstroming, zuurstofcirculatie en afvoer van afvalstoffen neemt toe. Stoffen waardoor het lichaam zich goed en pijnvrij voelt komen vrij.

Trackback URL: https://heggersschrijft.nl/floaten-drijvend-beter-worden/trackback/